lördag 8 mars 2008

Internationella Kvinnodagen

8 mars.
Internationella Kvinnodagen.
Aktiviteterna har varierat denna dagen de senaste åren. I Bolivia för exakt ett år sedan dansade jag radikal feministisk cheerleading med mina tjejer där. Adrenalinet var på topp, kampglöden likaså. Matchister och patriakatet skulle skrotas. Kanske hade jag lite av en dröm att genomföra detta i Ecuador också, men man kan inte applicera allt i ett annat land. Människor är annorlunda, viljan att förändra är densamma men sättet man väljer att utföra det på varierar.
I Ecuador anordnar FENOCIN, sedan fyra år tillbaka en marknad i dagarna tre där man dels har ett forum för att diskutera ekologisk odling, kvinnornas- och allmänna rättigheter samt interkulturalitet. På själva marknaden säljs ekologiska produkter från FENOCINs baser. Den åttonde mars är inte bara inriktad på kvinnornas kamp utan man diskuterar andra saker av vikt som rör båda könen, kvinnor som män.

1 kommentar:

Saga sa...

Tjena!
Kul att läsa din blogg! Själv har jag startat en blogg - på spanska! Det du! Jag är lite tokig. Den finns på www.suecaecuatoriana.blogspot.com eller så kan man gå in på elcomercio.com och till deras bloggsektion, sen finns jag där! Leta efter den svenska flaggan... (Det var elcomercio som satte dit den och skrev beskrivningen.)
Jaja... När kommer du hem då?
/Hedda