torsdag 28 februari 2008

Hacerse la sueca

I Sverige vill jag att folk ska hälsa på mig. Här vill jag inget hellre än att de slutar. Äckliga gubbar som visslar efter en och säger "Hola muñeca", hej docka, är inget roligt. Visst får man mer uppmärksamhet här men till vilket pris? En dag var jag "den vackraste kvinnan på jorden". Det händer ju inte varje dag precis.
Nej, jag har fått nog. Samtidigt orkar jag inte svära åt varenda idiot som närmar sig en. Så jag gör som uttrycket "hacerse la sueca", vilket betyder fullkomlig ignorans. Något som svenskorna sedan länge använt sig av i Spanien för att ignorera alla bussvisslande byggarbetare.

Nog klagat. Det har varit en underbar dag med sol. Inga större problem att ta itu med. Har fått extra jobb som guide åt några svenska turister nästa lördag! De vill besöka ett UBV projekt under sin vistelse, som innebär allt från att bo i ecuatorianska familjer, plugga spanska, resa runt. Inget vanligt turistande, utan lära känna landet så gott det går.

Inga kommentarer: