fredag 8 februari 2008

Väckt av Sveriges Radio

Som resursperson får man vara med om de mest vanliga saker. Bli väckt klockan fyra på morgonen av Sveriges Radio, evakuera praktikanter i riskzoner. För det mesta är det kontorsjobb med kaffekokande, rapportskrivande, massa mejl korrespondens och möten, så det är ju rätt kul när något annat händer.

Igår morse blev jag väckt av någon som ringde. Först tänkte jag "det har hänt praktikanterna något..". Istället var det en journalist som ville ha tag på någon i närheten av vulkanen, ett dygn efter utbrottet. Great, tack för väckningen. Nu var det bara att förvarna de stackars praktikanterna, som skulle bli utmålade som "svenskarna i fara". Få folk därhemma att förstå situationen bättre. Då ljudupptagningen var dålig kunde intervjun inte sändas tyvärr. Istället blev det Stina, koordinatören, som blev intervjuvad av självaste Lotta Bromé i direktsändning. Inte var hon i någon fara utan i Quito, som jag, där UBV har sin bas i Ecuador. Nu gör jag liksom medierna och rapporterar ett dygn senare. Igår orkade jag faktiskt inte. Förmiddagen ägnades åt att ringa allt och alla. Först och främst de som skulle evakueras, sedan informera resten om att de var i säkerhet. Idag är läget under kontroll, kanske har vi överdrivet vårt agerande. Men en vulkan beter sig som den vill. Vi kan inte göra något mer än förhoppningsvis reagera i tid.

Kanalen är P4, programmet heter P4 Extra.

Inga kommentarer: