måndag 14 januari 2008

Visum

Tänk om det var lika komplicerat för alla att söka visum? Eller lika lätt? Hade ju underlättat något. De senaste veckorna har jag hållit i visumansökandet för en tjej på FENOCIN som ska till Sverige på utbyte. När jag jämför vad jag behövde lämna in här för att få volontärvisum är det ingenting. Kanske för att Stina gjorde grovjobbet. Jag fotades, fyllde i några formulär, lämnade in allting på migrationsverket och wips fem dagar senare var det klart. För Ericas del skulle inbjudan från UBV skrivas, inttyg från FENOCIN, de vill -herregud-veta hur mycket pengar hon tjänar, om hennes föräldrar lever ihop, om hennes syskon har barn. De vill veta en del, SCHENGEN. Kontroll, nej då. Absolut inte. Ibland förundras jag över hur något som borde vara så enkelt måste göras så kompliserat. Vart ska världen ta vägen med alla kontroller? Borde man inte hjälpa istället för att stjälpa?
Det är bara att hålla tummarna för att denna grymt härliga tjej får komma till Sverige och sprida sitt ljus!

Inga kommentarer: